Pas op voor de amateurs in de fitness-, en voedingswereld - WLC Trainingen

Pas op voor de amateurs in de fitness-, en voedingswereld

By Marjolein - WLC Trainingen | Tips

okt 15

Het wordt steeds moeilijker een goede coach te vinden

Fitness is er altijd geweest want we kennen allemaal Arnorld Schwarzenegger, Jean Claude van Damme en de Hulk nog van vroeger. Het verschil van toen met nu is dat wij social media hebben en daardoor Fitness en sport laten groeien met de dag. Met de komst van alle FitGirls & Boys is het nog nooit zo hip geweest. En is iedereen aan het sporten geslagen. althans zo lijkt het op de social media kanalen.

Tegelijkertijd is het ook nog nooit zo moeilijk geweest om een goede betrouwbare coach te vinden. Je kunt het ene trainingsschema voor de perfecte billen en abs downloaden van het internet. Of maakt een Fitgirl deze voor je,zonder enige kennis van zaken. Tegenwoordig kan iedereen voedingsschema’s maken. Vrouwen die zelf 20 kilo zijn afgevallen zijn ineens voedingsdeskundige? Anderen hebben zelf eens 6 maanden onder begeleiding getraind, en zijn erna ook experts geworden. 

Ik verbaas mij hier nog steeds over. En vooral dat mensen geld uitgeven aan dit soort amateurs. Zonder te weten wat voor risico’s er aan verbonden zijn.


De “did it myself” voedingsdeskundige of “copy-cat” trainer kopiëren vaak de richtlijnen of schema’s die zij hebben gekregen van diëtisten of personal trainers. Of Googlen het e.a. Dat zijn schema’s waar zij goed op hebben gereageerd. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat iedereen dat doet. Er zit ook totaal geen gedegen gedachten achter. Waarom doe je die oefeningen voor de andere bijvoorbeeld? Waarom eet je een bakje havermout voor het slapen? Is Quinoa beter dan aardappelen? Waarom begin je met Squats en eindig je je training nooit met een deadlift?

De reden dat ik dit nu schrijf is omdat ik dit weekend weer zo’n voorbeeld te horen kreeg. De jongen met wie is sprak had een voedingsschema ontvangen van iemand “gewoon uit de sportschool”. Hij kon hem wel helpen droog te trainen. Droog trainen betekent: laten afvallen en zo veel mogelijk spiermassa behouden. En dat klinkt makkelijker dan het is.

Die “gewone jongen uit de sportschool” is geen trainer, geen voedingsdeskundige maar heeft zelf 6 maanden onder begeleiding getraind. Het schema wat “de gewone jongen uit de sportschool” voor persoon in kwestie had geschreven sloeg dan ook nergens op. Het was inderdaad een geweldig afvalschema, maar er werd in dat schema helemaal niet nagedacht over het behoud van spieren. Jammer voor de persoon in kwestie, want die was inderdaad veel afgevallen maar daardoor ook (onnodig) veel spiermassa door verloren. 


Ook dames komen bij mij; “ik heb vorig jaar van Tante Tee van 2 hoog achter een voedingsschema gekregen en dat werkte echt zó goed, ik ben toen 25 kilo afgevallen!" en hoe is het nu dan? "Ik ben erna toch weer aangekomen, vakantie, stress je kent het wel. En ik weet niet meer wat ik moet doen”.

Nou ik wel, geef je hard verdiende geld uit aan een goede coach, een goede diëtiste of een échte voedingsdeskundige. Die weten wat ze doen, die luisteren naar jou, die het totale plaatje snappen en je ook begeleiden van A tot Z. Coaches, die kunnen aantonen dat zij weten wat ze doen, die jou kunnen helpen af te vallen, massa op te bouwen, te revalideren op een manier dat bij JOU past. Waardoor het een levensstijl wordt in plaats van afzien met een bakje sla of een shake op de bank. 

Iedereen kan iemand moe maken of af laten afvallen, dat is geen kunst. Iemand zijn levensstijl en/ of body composition aanpassen, 
waardoor diegene gezond en fit door het leven gaat, wél!