Calorieën en afvallen, hoe werkt het nu eigenlijk? - WLC Trainingen

Calorieën en afvallen, hoe werkt het nu eigenlijk?

By Marjolein - WLC Trainingen | Tips

apr 30

Een calorie is de energie die we nodig hebben om te (over)leven. Een calorie geeft energie en daardoor kan je hart kloppen, je bloed door je lichaam gaan, kun je ademen en kijken, je eten verteren en blijven je hersenen werken etc. Dat is de basis. De hoeveelheid calorieën die je hiervoor nodig hebt noem je je Basaal Metabolisme. Je BMR geeft dus aan hoeveel calorieën je verbruikt wanneer je in rust bent.

Maar, zodra je gaat bewegen heb je dus meer energie nodig. Wanneer je boven je dagelijkse activiteiten ook nog eens gaat sporten dan heb je nóg meer energie nodig om dit voor elkaar te krijgen. Heel kort door de bocht: Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt en dus nodig hebt.

Je BMR is dus de basis en hierbij ga je dan je dagelijkse activiteiten optellen + eventuele sportactiviteiten. Deze calorieën samen noem je je energiebalans. En dit laatste is van belang om af te vallen of aan te komen

Voorbeeld:
Karel weegt 85 kilo en is 1.80m en zijn BMR is: 1835 Kcal en hij gaat vandaag 1 uur krachttraining doen dat gelijk staat aan ongeveer 388 Kcal. Dan heeft hij 1835 + 388 = 2223 Kcal (energiebalans) nodig om die energie te kunnen leveren*

Wanneer Karel tevreden is met zijn lichaam dan kan hij dit aantal calorieën eten zonder af te vallen of aan te komen (A). Hij zit dan op “maintenance” of op “onderhoudsniveau” met zijn energiebalans.  Wanneer Karel wil afvallen (C), dan moeten er calorieën vanaf óf hij moet meer calorieën gaan verbruiken (Out). Eet Karel meer calorieën dan hij nodig heeft (B) dan komt hij aan.
*  We hebben de energie die hij ook nog nodig heeft om boodschappen te doen, hond uit te laten, met kinderen te spelen nog niet eens meegerekend om het gemakkelijk te maken.

Wil je afvallen?
- Dan moet je minder eten dan je nodig hebt > doe je dit niet? Dan val je niet af.  Zo simpel is het.

Maar wat nou als je niet afvalt?
- Dan zit je niet in een calorietekort. Je lichaam werkt zoals hierboven heel kort is beschreven. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Maar toen ik weightwatchers / aloe vera drinks / herbal life volgende viel ik wel af?
- Omdat je toen minder at dan dat je voorheen deed. Het heeft niets met de manier van eten of diëten te maken (keto, vegan, shakes, aloe vera etc.). Je at gewoon minder en zat je in een calorietekort.

Wanneer je dit begrijpt kun je jezelf heel goed op de rit houden, en zal het je een hoop geld besparen om mee te doen met afslankgroepjes met dure programma’s. Je kunt eten wat je wilt (met de juiste balans tussen proteïne, koolhydraten en vetten natuurlijk!) om af te vallen. Daar zijn geen dure foefjes voor nodig. Wanneer je dit gedeelte begrijpt, dan begrijp je ook dat een lekker ijsje of stuk chocola helemaal geen kwaad kan in een dieet. En juist dóórdat ijsje of stukje chocola op z'n tijd hou je het langer vol en bereik je je doel. Je bent ook maar een mens 😉

Heb je vragen? of hulp nodig met afvallen of je lijfstijl aanpassen? Stel ze gerust hieronder of mail ons via info@wlc-trainingen.nl.